PERHATIAN KEPADA PARA PENGUNJUNG LAMAN BLOG BEKAM TRADISIONAL. JIKA ADA MAKLUMAT YANG ANDA TIDAK FAHAMI SILA TERUS MENGHUBUNGI CHE RIE DI TALIAN YANG TERTERA DI LAMAN BLOG INI. SEBARANG PERTANYAAN BOLEH LAH DIBUAT PADA WAKTU 10.30 PAGI HINGGA 12.00 TENGAH MALAM. SEKIAN TERIMA KASIH.

Monday, February 1, 2010

Sejarah Berbekam





Sejarah Berbekam

"Bekam merupakan istilah yang dikenali dalam bahasa melayu, bahasa arab mengenalnya sebagai Hijamah, dalam bahasa inggeris dikenali sebagai cupping, orang cina mengenalnya sebagai gua-sha, sedangkan orang Indonesia mengenalnya sebagai cantuk atau kop".

Bekam mulai dikenal dan dilakukan sejak zaman Mesir kuno, bangsa Mesir kuno pada saat itu dikenal sebagai bangsa yang banyak mengadakan perjalanan jauh untuk berdagang yang tentunya perjalanan tersebut banyak menimbulkan rasa sakit dan tidak selesa pada tubuhnya. Untuk mengurangi rasa tidak selesa pada tubuh tersebut, mereka berupaya untuk mengeluarkan cairan-cairan darah kotor yang mereka anggap mempengaruhi keseimbangan metabolisme di tubuh. Pada perkembangannya, Bekam kemudian tersebar dan berkembang ke serata negara di dunia sebagai salah satu bentuk perubatan yang terbaik.

Teknik pengobatan bekam adalah suatu proses membuang darah kotor (toksid-racun yang berbahaya dari dalam tubuh, melalui permukaan kulit. Toksin ini berada pada hampir setiap orang. Toksin – toksin ini berasal dari pencemaran udara, maupun dari makanan yang banyak mengandung zat pewarna, zat pengembang, penyedap rasa, pemanis, racun sayuran dan lain-lain.

Kulit adalah organ yang terbesar dalam tubuh manusia, sebab itu banyak toksid / racun berkumpul . Dengan berbekam dapat membersihkan darah yang mengalir dalam tubuh manusia. Inilah salah satu DETOKSIFIKASI (proses pengeluaran toksid / racun) yang sangat berkesan / mujarab serta tiada kesan sampingan. Berbekam sangat berkesan untuk melegakan atau menghapuskan kesakitan, memulihkan fungsi tubuh / badan serta memberi seribu harapan pada penderita untuk terus berikhtiar mendapat kesembuhan.

Secara saintifik dalam ilmu perubatan moden penyakit di dalam tubuh berpunca dari makanan yang telah melebihi kadar yang seimbang. Makanan ini pula akan dicernakan di dalam perut. Kapilari-kapilari dari perut pula akan menyerap zat-zat yang berguna dan menjadi nutrien dalam darah. Sisa-sisa dari proses pencernaan pula akan dibuang dari tubuh badan sebagai najis,air kencing dan perpeluhan dari seluruh tubuh badan. Darah yang mengandungi nutrien pula akan mengalir melalui semua organ-organ dalam tubuh badan seperti hati, paru-paru, jantung, kelenjar-kelenjar, otak, organ pencernaan, ginjal, organ pembiakan dan lain-lain lagi di dalam tubuh badan manusia.

Darah juga akan mengambil bahan-bahan buangan dalam darah dan mengangkutnya ke paru-paru, ginjal dan kulit untuk dikeluarkan dari tubuh badan manusia. Kegagalan pengeluaran bahan buangan dari darah melalui sistem perpeluhan akan menyebabkan darah yang bertoksid terperangkap 3mm hingga 4mm di bawah permukaan kulit diseluruh tubuh badan manusia.

Rawatan bekam di dalam Islam sudah terkenal sejak 1400 tahun yang dahulu. Khasiatnya begitu banyak sekali untuk merawat penyakit.

Migrain, Sakit Pada Kepala, Sinusitis/Alergic, masalah Pada Mata,Kolestrol Tinggi, Masalah Angin, Masalah Sakit Gigi, Masalah Asthma/lelah dan paru paru, Batuk, Hati/Liver/Hepatitis,Pundi Hempedu,Pankreas/Diabetis, Masalah Sakit Pinggang,Masalah Lengoh Paha/Betis, Buasir, Masalah Kaki Kebas, Sakit Tumit, Masalah Sakit Jantung, Masalah senggugut/Haid, Lenguh Pada Bahu, Betis, Batukarang, Sembelit, Sakit lutut, Sakit Kepala/Jerawat Banyak, Lemah Tenaga Batin, Stroke, Masalah Buah Pinggang, SIHIR dan lain lain masalah penyakit.

Rawatan Bekam Kaedah Moden

1.Menggunakan cup(bekas bekam) lutsinar yang dicuci dengan antiseptik dan disteril(mesin pembunuh kuman)
2.Menggunakan pisau belit pakai buang (untuk seorang patient sahaja)
3.Menggunakan sarung tangan.
4.Darah dikumpul dan lap dengan tisu lembut kemudian dikumpul dalam bekas plastik.
5.Tidak sakit.

Oleh yang demikian untuk mengeluarkan darah yang bertoksid itu Nabi S.A.W telah mengajarkan kepada ummatnya berubat dengan cara berbekam.

Berubat adalah perintah agama, dan banyak hadis Rasulullah s.a.w. yang menganjurkannya, sebagaimana yang diriwayatkan dari Usamah bin Syuraik oleh Ahmad ”Aku datang menemui Nabi s.a.w. Dan aku melihat sahabat-sahabatnya seolah-olah di atas kepala mereka ada burung bertenggek kerana hormat dan takzim mereka kepada Nabi. Akupun memberi salam, lalu duduk. Kemudian datang lah orang-orang Badui dari sana-sini. Mereka bertanya, ”Ya Rasulullah, apakah kami boleh berubat ?”. Nabi s.a.w bersabda, ”Berubatlah engkau kerana Allah ta’ala tidak menjadikan sesuatu penyakit, melainkan menyediakan ubatnya, kecuali satu penyakit, iaitu penyakit tua”.

Diriwayatkan dari Ibnu Mas’ud oleh an-Nasa’i, Ibnu Maajah dan Hakim bahawa Nabi s.a.w. bersabda,”Sesungguhnya Allah tidak menurunkan sesuatu penyakit melainkan juga menurunkan ubatnya. Kerana itu, berubatlah engkau !”.

Diriwayatkan oleh Muslim dari Jabir bahwa Rasulullah bersabda,”Setiap penyakit ada ubatnya. Jika sakit telah diubati, ia akan sembuh dengan izin Allah s.w.t”.

Bekam merupakan salah satu bentuk pengobatan dalam Islam yang disunnahkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. Sebagaimana diriwayatkan Said bin Jubair berkata dari Ibnu Abbas bahwa Rasulullah saw bersabda, ”Kesembuhan(ubat) dapat diperolehi dengan tiga cara : Pertama, meminum madu. Kedua, dengan pisau hijamah(bekam). Ketiga, dengan besi panas, dan aku melarang umatku melakukan pengubatan dengan besi panas”. Hadith Sahih Al Bukhari.

Dari Anas bin Malik radhiallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alahi wa sallam bersabda,“Sesungguhnya cara pengubatan paling bagus yang kamu gunakan adalah hijamah (bekam)”.

Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu, Rasulullah shallallahu ‘alahi wa sallam bersabda: “Jika pada sesuatu yang kamu pergunakan untuk berubat itu terdapat kebaikan, maka hal itu adalah berbekam”. Sebagai umat Islam, sudah seharusnya kita menggunakan bekam sebagai salah satu terapi pengubatan dalam upaya untuk mencari kesembuhan atas penyakit yang kita hadapi kerana cara pengubatan tersebut (bekam) telah Allah tunjukkan kepada umat manusia melalui Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya, sebagaimana Allah berfirman, ”Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sesungguhnya dia telah sesat, sesat yang nyata”. (Al-Ahzab:36)

Antara hadith-hadith lain mengenai bekam

“Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah berbekam di dalam keadaan baginda berihram dan berpuasa. “-Riwayat Muslim

"Berbekam memperkuatkan daya hafaz seseorang dan menambah akal orang yang berakal.”
- Hadith Riwayat Ibnu Majah.

Dari Nafiq r.a. Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud “Barangsiapa berbekam maka ke atasnya keberkatan dari Allah dan berbekam juga menghilangkan kahak, gelema (lendir) dan balghom(lemak).”

Sabda Rasulullah SAW ;
"Barangsiapa berbekam pasti mendapat rahmat dari Allah SWT" "Sebaik-baik pengubatan bagi kalian ialah hijamah (berbekam)"
Riwayat Ahmad dan Tabrani dari Samurah r.a.

Rasulullah memuji orang yang berbekam : “Dia membuang darah yang kotor, meringankan tubuh, serta menajamkan penglihatan”. Allah mengkhususkan dalam satu tahun sebulan di bulan Ramadhan untuk mencuci ‘Rohani’ dengan ber ’puasa’, jadi wajarlah kita mensucikan ‘Jasmani’ dengan ‘Berbekam’. Berbekam sebelum berpuasa akan lebih baik manfaatnya.

Dari Ibnu ‘Abbas, bahwasanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda: “Tidaklah aku melewati sekelompok malaikat pada malam aku diisra`kan kecuali tiap mereka berkata kepadaku, wajib bagimu wahai Muhammad untuk berbekam.”Riwayat Ibnu Majah (3477), Kitab Pengobatan, Bab Bekam. Disahihkan al-Albani dalam ash-Sahihah (V: 2263) dan Shahih al-Jami` (II: 5672).

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 urut & bekam tradisional. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan